Julmusik 2011

Jamen hej baciller i kroppen. Darn you, Rut, som har smittat mig! Kanske detta förklarar varför jag har känt mig lite off i sinnet de senaste dagarna. Det tog bara tid för kroppen att komma i kapp med bacillerna.

Samtidigt tänker jag: Första året med barn, kanske inte så konstigt om man inte känner sig helt on top. Så mycket till omställning, på alla plan. Någonstans kan jag tycka att staten kunde belöna med en semester efter första året för alla förstagångsföräldrar. Äh förresten, en semester för alla småbarnsföräldrar! Så mycket annat konstigt som staten bekostar.

Men nu var det ju julmusik det här inlägget skulle handla om. Jag skulle ljuga om jag skulle påstå att jag känner mig särskilt julig i år. Jag känner mig lite krasst inställd, tänker att den ändå mest bara kommer svischa förbi. Egentligen handlar det mest om att jag inte vill bli besviken och därför spelar julkänsle-svårflörtad, fast det jag innerst inne drömmer om är den där långfilmsjulen, att få åka till västerbotten med hela stora familjen, ha en fyrametersjulgran i kapellet och bara umgås och äta, äta och umgås i några dagar.

Men nu var det ju julmusik det här inlägget skulle handla om. Skärpning! För jag har kanske inga advenstljus eller tomtar, men julmusik kör jag för fullt. Jag är rätt kräsen och har i princip dragit ned mitt lyssnande till två kategorier: Amerikansk 50/60-talsmusik, och svensk traditionell a’ la gosskör:ish.

Här är årets favoriter, omslagen länkar till Spotify.


Nat King Cole

Ella Fitzgerald


Andy Williams


Rosemary Clooney


Orphei drängar


Göteborgs gosskör

Och så på temat låta gammalt trots nytt:


She & Him


Michael Bublé

Fast det är klart, jag har en favoritskiva till som inte går in under någon av dessa kategorier. Mästerverket Songs for Christmas av Sufjan Stevens. Fem skivor, 42 sånger! En fantastisk samling.

4 thoughts on “Julmusik 2011

  1. Jag tror nog du är lite synsk. Eller nåt.
    Jag bestämde att jag ville lyssna på julmusik igår efter Pirates of the Carribean var slut. Letade efter julmusiksinspiration och rotade runt bland dina spotifylistor men hittade inget. Tänkte att du ju brukar ha listor för de flesta tillfällen. :-)
    Du måste ha publicerat detta inlägg bara en liten stund efter jag gav upp och lyssnade på min samma-gamla-vanliga-lista.
    Galet! :-)

  2. Ping: Ge dig | Plastjesus & jag

Kommentera

